MIȘCAREA ÎN SEZONUL CALD

Mulți pasionați de mișcare, în special cei aflați la început de drum, ies la antrenamente în aer liber când vremea este însorită și frumoasă. Odată cu începutul verii vom descoperi că, deși ne-am descurcat excelent în lunile mai friguroase, în sezonul cald apar dificultăți la care nu ne-am fi așteptat.

Dacă suntem la început de drum, probabil ne vom aventura în a ne antrena în orice moment al zilei, urmând ca în timp să schimbăm tactica. Oamenii care fac mișcare vara înclină să se antreneze în zorii zilei, imediat după răsărit sau seara, la apus.

Acest lucru nu se întâmplă doar în cazul sportivilor amatori, ci se ia în calcul în orice situație. De exemplu, înainte de existența discutiilor despre pandemie și Covid19, atunci când încă toate proiectele și marile evenimente erau pe cale să se întample anul acesta, au fost luate în vedere anumite măsuri chiar și în cazul Jocurilor Olimpice de la Tokyo.

Cu temperaturi ce depășesc 40 grade în miezul zilei, nu este greu să ne imaginam nici de ce. Se vorbea despre decalarea masivă a competițiilor, începând chiar cu ora 02.00 dimineața sau instalarea succesivă a unor dușuri de ceață care să regleze temperatura corpului. Totodată, se vorbea și de permiterea marathoniștilor să alerge pe partea de est a străzilor, în zona mai umbrită, pentru a reduce orice fel de riscuri.

Așadar, sfaturi cu privire la mișcarea în sezonul cald sunt aplicabile oricui: putem începe mai devreme antrenamentul sau să alegem să facem orice fel de activitate în zone mai umbrite, unde să fim mai protejați de radiatiile puternice din mijlocul zilei.

De asemenea, este important și locul unde alergăm. Trebuie să luam în considerare faptul că betonul și asfaltul emană o cantitate mare de caldură în bataia directă a soarelui, ceea ce poate provoca dificultăți.

Hidratare! Efortul despus pe timpul verii aduce cu sine mai multe provocări în comparație cu orice alt anotimp. În primul rând este importat să ținem cont să ne hidradăm înainte, în timpul și după antrenament.

În medie, un alergător consumă între 400 – 1500 kcal/ oră, în funcție de nivelul de intensitate, iar acest consum de calorii poate aduce probleme, dacă arderea nu este susținută prin hidratare. Studiile spun că este ideal să consumăm apă cu 30-45 minute înainte de alergare (sau orice alt tip de activitate care presupune efort), iar în timpul alergării să ne hidrăm constant, la fiecare 10-15 minute.

După orice efort sau antrenament, sunt recomandate și alte băuturi bogate în proteine, cum ar fi milkshake-urile, acestea ajutând mușchii să se recupereze mai rapid.

Protecție solară! Dacă alergarea pe timpul verii este preferată și de voi, nu uitați să vă protejați de radiațiile solare în orice moment. În primul rând este esențial să folosim o cremă cu protecție UV înainte să ne expunem.

De asemenea, este important și să ne acoperim capul cu o pălărie sau cu o șapcă, iar după alergarea prin soare să folosim creme pentru calmarea pielii și pentru a reduce șansele apariției unei arsuri solare care ar putea deranja.

Alegerea corectă a hainelor! Atunci când alergi în timpul verii, alegerea echipamentului este una esențială. În primul rând trebuie să avem în vedere culorile pe care le alegem: este important să optăm pentru nuanțe deschise în detrimentul celor intense/ închise. Culorile deschise reflectă soarele, dând senzația de răcoare.

Bineînteles, și materialele din care sunt confecționate hainele joacă un rol important. Cea mai bună alegere pe timpul verii este fibra sintetică, ce ajută la eliminarea umidității, permițând și evaporarea, spre deosebire de bumbac.

Să știi când să te oprești! Căldura aduce dificultăți oricui și trebuie să fim conștienți de unele semne ale problemelor cauzate de căldură. Dacă aveți dureri de cap, începeți să va simțiți mai slăbiți sau să amețiți, mergeți imediat la umbră și hidratați-vă.

Luați în considerare că efortul depus sub soarele arzător este mai intens decât ceea ce în mod normal poate fi un ritm confortabil pentru voi.

La sfârșitul zilei, precauția este cea mai importantă când ne antrenăm în sezonul cald: luați măsuri de precauție, hidratați-vă și alegeți momentul zilei care să vă avantajeze într-un echipament optim.

Leave a comment